Vi skrev tidigare att Facebook är ute efter att tjäna mer pengar (såklart) och att de bland annat planerar att ta sig an den framgångsrika appmarknaden. Nu vill sociala mediejätten även roffa åt sig av tidningskakan.
Läs också: Facebook vill ha en större bit av den växande app-kakan
New York Times lyfte frågan efter att Facebook kontaktat dem för att bli en av deras tänkta innehållspartner. Förhandlingar pågår just nu med New York Times, Buzzfeed och National Geographic. Det pågår säkerligen förhandlingar med några av våra större tidningssajter i Sverige som Expressen, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter och Dagens industri. En icke-relaterad observation är att vi i Sverige verkligen gillar “dag” eller “dagens” i våra titlar.
Tanken är att Facebook med sina en och en halv miljard användare ska kunna läsa nyheter direkt i flödet. Facebook har redan testat detta med IT-artiklar under en period. Testet måste ha varit framgångsrikt då de nu vill bredda innehållet med mer generella innehållsaktörer.
Målet för Facebook är att locka kvar användarna så länge som möjligt på sin sajt och utbytet till innehållsleverantörerna är en del av annonsintäkterna.
Den stora kärnfrågan är om tidningsbranschen vågar lämna ut sitt innehåll till en aktör som Facebook och delvis bli beroende av både trafik- och intäktsströmmarna som kan komma därifrån samtidigt som de potentiellt kan förlora sina egna läsare.