Från 449 miljoner till 540 miljoner aktiva användare i månaden på ett år – så mycket har Facebooks användare i Asien växt. Att satsa på Asien är ett klokt drag av sociala mediejätten – även om intäkterna i regionen hittills inte varit så stora.
540 miljonerär en betydande del av de 1.59 miljarder som loggar in på “fejjan” under en månad. Den stora ökningen i Asien (rapporterad av Wall Street Journal) blir ungefär 20 procent på ett år, vilket ska jämföras med den i världen som ligger på 14 procent årligen.
Läs mer: Facebook avslöjar fler galna siffror
Tillväxten verkar inte ha hämmats avsevärt av Facebooks bakslag i Indien, där deras gratis internettjänst fick på tassarna av landets myndigheter. Tjänsten “Free Basic” (som tillät en viss mängd fri mobildata gratis) innebar ett brott mot landets nätneutralitetslagar.
Ett annat problem för expansionen i Asien är bristen på ordentliga intäkter. I exempelvis Nordamerika drar man in ca 13.54 dollar (runt 120 kronor) per person, mot Asien-Stilla Havsområdets 1,59 USD. Att öka intäkterna i denna stora (två tredjedelar av världens befolkning bor här) och snabbt växande region kommer vara en utmaning för Zuckerbergs tech-jätte.