Facebook utökar möjligheterna att testa annonser

Det är viktigt för annonsörer att testa sina annonser för att få veta hur annonsen kommer att se ut i sitt sammanhang och framförallt hur den uppfattas av den tilltänkta målgruppen.

I oktober förra året lanserade Facebook möjligheten att köra A/B-annons-test och nu har de lagt till fler funktioner.

A/B-test tillåter annonsörer att pröva olika annonsformat, titlar, visuella funktioner med mera, och nu kommer den också kunna testa engagemang, som förklaras såhär av Facebook: ”We´ve added split testing support for the engagement marketing objective, so you can easily fun a split test on ads optimized for post engagement, Page likes and event responses”.

Annonsörer kommer också kunna testa radannonser, konverteringar, app-installationer, räckvidd, videovisningar och trafik. Andra funktioner som Facebook nu erbjuder annonsörer är duplicering av tester samt att man lagt till en ny Dashboard för att enklare (visuellt) analysera resultat.

Här kan du läsa mer om funktionen och börja testa.