Facebook utökar sin bevakning av OS 2016. Det blir mer video, live-uppdateringar och interaktiva tjänster genom bots. Facebook har till och med gått så långt att det betalat atleter som Michael Phelps för att använda Facebook Live i OS-byn.
Facebook vill verkligen bevisa att de kan vara ett media som vi kan vända oss till för att bli uppdaterade när det verkligen gäller. Olympiska Spelen är en typisk lägereld för tittar som flockas kring de större händelserna. För att behålla tittarna på Facebook har man nu avtal med över 20 TV-bolag i 10 länder som bevakar OS.
TV-bolagen förser Facebook med live-uppdateringar, klipp, highlights, 360-graders vyer och mer. Facebook har även betalat atleter som använder deras tjänster inifrån OS-byn för att hålla sina fans uppdaterade om det senaste.
Allt handlar om realtid och att behålla vår tid på Facebook.
Till och med IOC (International Olympics Committee) har för första gången ingått i ett avtal med en social medietjänst. Tillsammans med Facebook har man tagit fram en bot till Messenger. När du frågar boten får du svar om resultat, nästa event och mer.
“We’re excited to be working with the IOC, Rio 2016 Organizing Committee, official broadcasters and the broader Olympic Movement to deliver exciting highlights, exclusive live video around Rio and behind the scenes content from Rio to our global communities on Facebook and Instagram. By giving people the ability to engage and share their passion for the Games and their favorite teams, we will help connect our global communities with the Olympic Games — and each other,” kommenterar Facebook.