Facebook vill förbättra sin annonsplattform och uppdaterar med tre nya mätvärden. Samtidigt passar de på att ta bort mätvärden som inte används så ofta och förändrar hur de beräknar räckvidd.
Förbättrar hur de mäter relevans
Nuvarande mätvärdet Relevance Score ger annonsörer insikt i hur relevant en annons är för den specifika målgruppen. Nu tar Facebook bort mätvärdet och ersätter det istället med tre nya mätvärden.
- Quality ranking: Mäter din annons kvalitet jämfört med annonser som konkurrerar om samma målgrupp.
- Engagement rate ranking: Din annons förväntade engagemangsnivå jämfört med annonser som konkurrerar om samma målgrupp
- Conversion rate ranking: Din annons förväntade konvertering jämfört med annonser som har samma mål och konkurrerar om samma målgrupp.
Facebook hoppas att de nya mätvärdena ska hjälpa annonsörer att lyckas bättre med sin annonsering på plattformen. De kommer att börja introducera nyheterna inom de närmsta veckorna för at sedan ta bort Relevance Score den 30 april.
Samtidigt uppdaterar den sociala mediejätten hur de beräknar räckvidd för en annons. Tidigare räknades räckvidden ut baserat på antalet aktiva användare på Facebook varje månad. Nu inkluderas istället endast personer som har visats en annons på Facebook de senaste 30 dagarna.
Vill du veta mer? Läs mer hos Facebook.