Facebooks senaste förändringar vars syfte var att motverka ‘click baits ‘och minska spridningen av falska nyheter, kan ha gjort publicister nervösa. Därför erbjuder nu Facebook 6 tips om hur de kan engagerar sina läsare på bästa sätt, samtidigt som de följer de nya reglerna.
Ifall du som publicist känner din publik vet du säkert hur du på bästa sätt får kontakt med dem. Facebook uppmuntrar emellertid publicister att fokusera på dessa sex faktorer:
Informativt: Denna subjektiva faktor beskriver vad som engagerat användare tidigare. Människor värdesätter historier som ger informativt innehåll till deras liv, vilket är olika för alla. Vissa gillar sport, andra politik eller matlagning.
Betydelsefullt: Facebooks nyhetsflöde tar hänsyn till många personliga faktorer, exempelvis hur nära någon är till en person eller en sida, hur de har engagerat och delat liknande innehåll tidigare samt hur länge de läser en artikel eller tittar på video.
Noggrannhet: Det har spridits många falska nyheter via Facebook och företaget har sagt att de ser mycket allvarligt på detta eftersom det urholkar förtroendet och skadar läsarna.
Autentiskt: Autentiska historier betyder mer för läsaren, men det innebär också att skriva tydliga rubriker, inte sensationella rubriker som vilseleder läsaren. Facebook motsätter sig spam och försök att utnyttja nyhetsflödet för att få bättre spridning.
Säkerhet: Det innehåll som publiceras på Facebook ska göra att läsaren känner sig säker. Facebook tar bort opassande innehåll, inaktiverar konton och samarbetar med polisen när de anser det finns en verklig risk för fysisk skada eller hot mot allmänheten.
Respekt: Facebook uppmuntrar respektfullt beteende och för allas bästa kan de komma att ta bort eller begränsa publiken för vissa typer av känsligt innehåll. Detta inkluderar nakenhet, hattal, våld och grafiskt innehåll.
Facebook har uppdaterat nyhetsflödet att tagit hänsyn till alla dessa faktorer och de förslår att alla publicister följer deras vägledning för att få bästa respons från sina följare och vänner.