Som en del av Facebooks omfattande program för att förbättra tjänstens flödeskvalitet, så kommer nu en mindre uppdatering. Denna innebär till stor del ett försök av Facebook att anpassa innehållet till de tusentals dagliga användarenkäterna.
En viktig lärdom Facebook kommit fram till som en del av sin forskning kring nyhetsinnehållets flöde är att användarnas handlingar inte berättar hela historien om vad som egentligen är viktigt för dem.
Det räcker alltså inte att utgå från vad människor klickar på, “gillar”, kommenterar eller delar. En sorglig nyhet eller en allvarlig världshändelse kan vara för seriös för att “gillas” eller kommenteras – men kan ändå vara av vikt för Facebooks användare.
Läs mer: Snart kan du få betalt för dina inlägg på Facebook
Den största delen av gårdagens uppdatering – annonserad på Facebooks blogg – är byggd kring kunskapen om att mängden tid som användare spenderar genom att läsa eller titta på innehåll är en indikator kring deras preferenser.
När man klickar på en länk (oavsett om det är i Instant Articles eller i en webbläsare) som kommer Facebook att räkna på den tid du stannar där efter att innehållet laddat färdigt. Ju mer tid man spenderar på en sajt eller artikel, desto mer frekvent och högre upp kommer den (eller liknande innehåll) att hamna längre.
Och för att undvika något många av oss har upplevt – att en innehållskälla tillåts fylla upp hela flödet – så ska den nya algoritmen försöka sprida ut det till flera olika sidor som man följer. Tanken är som tidigare enkel – Facebook vill öka oddsen för att du ska läsa om det du är intresserad av.
Uppdateringen började nyligen, och kommer att rulla ut successivt under de kommande veckorna.