Facebook underlättar mätningar av annonskampanjens framgång

Facebook lanserade nyss två initiativ – som enligt dem själva är en form av test – som ska hjälpa företag att hålla koll på hur väl en digital reklamkampanj egentligen har gått.

På senare tid har det blivit allt viktigare att kunna mäta hur bra de digitala annonskampanjerna egentligen är – och många nya verktyg har dykt upp för den intresserade från en olika tech-företag, som exempelvis Snapchat.

Läs mer: Mer detaljer i annonsmätning

Facebook, som ju gärna vill locka till sig så många annonsörer som möjligt, bättrar nu alltså på sin verktygslåda med två nya verktyg.

Lift API är den första av dessa. Facebooks annonspartners, marknadsförare och tredjepartsaktörer ska kunna skapa egna mätningar för omräkningskurser, försäljningssiffror och mobilappsinstallationer. Tjänsten bygger på mätverktyget Lift, som lanserades i början av fjolåret, och som sedan dess fått ett viss genomslag bland tusentalet företag.

Det andra verktyget kan visa sig vara ett väldigt nyttigt sådant, förutsatt det fungerar. Många marknadsförare upplever svårigheter i att få pålitliga siffror kring vilka annonser som ger mest resultat genom enbart cookies eller mängden klick. Istället testar Facebook nu nya fält och kategorier för mätmetoder, som ska vara mer “baserade på människor” enligt företaget självt.