Facebook tjänar storkovan på sina annonser trots låg klickfrekvens

När man vill veta hur framgångsrikt en webbplats kan få sina besökare att klicka på de annonser som visas använder man ett begrepp som heter Click-Through Rate eller förkortningen CTR. Beräkningen är helt enkelt antalet klick på en annons delat med antalet visningar av annonsen. I Facebooks fall är snittet för antalet klick på en annons 0, 3%, vilket är en ökning jämfört med förra kvartalet då den låg på 0, 247%.

Facebook tjänar storkovan på sina annonsplatser då de får annonsörer att betala över 1 miljard dollar per månad för att synas någonstans på webbplatsen. Införsäljningen är relativt enkel då Facebook bara behöver förklara att “alla är på Facebook” och med all den data som finns för varje användare kan en annonsör “rikta sina annonser” till just de som borde vara intresserade av annonsen. Nu tänker du säkert att 0,3% låter riktigt lågt men i webbens värld är 0,3% högre än snittet som ligger runt 0,15%.

För att få en CTR om 0,3% måste annonsen vara kreativ, smart och riktad till en målgrupp som kan ha ett intresse för produkten eller tjänsten. Om du lanserar en kampanj som riktar sig till alla, utan någon kreativ insats kommer din CTR hamna under 0,1%, även på Facebook.

Bakom Facebooks genomsnittliga CTR finner vi Socialbakers som har sammanställt data från annonssystem, branschrapporter och Facebooks egna kvartalsrapporter. De har dykt in i över 2.000 annonskonton och sammanställt deras resultat. Svaret efter allt detta arbete blev 0,3%.