Facebook har under några månader testat en ny belöningsfunktion i sin mobilapp. Användare som ingår i testet kan se fliken Rewards (belöningar) under Mer-knappen.
Den nya funktionen gör det möjligt för användare att scanna personliga QR-koder medan de handlar för att få tillgång till rabatter eller bonusar.
Det sociala nätverket bekräftade sitt test av belöningsfunktionen till Josh Constine på TechCrunch:
“To help businesses continue to connect with customers where they are, we’re running a small test that enables people to use the Facebook app to collect and redeem rewards when they make a purchase at a participating store.”
Facebook Reward kan gynna både användare och butiker, och Facebook såklart. Som användare får du tillgång till rabatter bara för att du har ett Facebook-konto och butikerna kan locka fler kunder. Facebook blir mer lockande för användarna samtidigt som de får annonsintäkter från de företag som vill marknadsföra rabatterna. Belöningsfunktionen kan också ge Facebook mer data om vem som köper vad och var, vilken kan användas för relevantare annonser och nyhetsflöde, skriver TechCrunch.
Bild från Josh Constine, TechCrunch