Just nu testar Facebook att visa färre artiklar i flödet för att istället bumpa upp inlägg från vänner. För publicister och andra aktörer blir det dramatiska effekter.
Testet pågår i ett par utvalda länder som Sri Lanka, Serbien och Slovenien.
Läs också: Facebook testar ”Explore Feed” – kan det döda all organisk räckvidd
Om testet implementeras över hela Facebook så kan det få stora effekter för publicister som använder Facebooks organiska trafik som trafikindrivare till sina sajter.
Har Facebook lurat in publicisterna till sin tjänst med hög organisk trafik för att sedan ta bort den möjligheten och istället då tvinga dem att betala för att behålla nivåerna. “The first needle was free” så att säga.
“Pages are seeing dramatic drops in organic reach. The reach of several Facebook pages fell on Thursday and Friday by two-thirds compared to previous days,” kommenterar Filip Struhárik som är journalist på tidningen Dennik N till The Guardian.
Testet visar att över 60 procent av trafiken försvann, bara över natten, efter att Facebook införde förändringarna. Så beroende är publicister av trafiken från tjänsten.
Här kan du läsa mer.