Att företag idag behöver ha både global och lokal närvaro är något som allt fler upptäckt. Nu startar Facebook tester med att leverera lokala nyheter för specifika orter i ett försök att få en kombination av de globala perspektiven och den lokala anknytningen.
Under sektionen ”Today in” testar Facebook nu att fylla ett nyhetsflöde med stads-specifik information och nyheter. Nyheterna kommer från en mix av såväl mänskliga journalister som maskininlärning, och kommer att lyfta fram lokala nyheter av varierande slag.
Först ut med de nya försöken är sex städer i USA, nämligen:
- New Orleans, Louisiana
- Olympia, Washington
- Billings, Montana
- Binghamton, New York
- Peoria, Illinois
- Little Rock, Arkansas
Sektionen kommer användarna åt genom menyn (de tre strecken) längst ner till höger i Facebookappen. För såväl lokala invånare som besökare blir det nu möjligt att både få reda på lokala nyheter, samt event och aktiviteter som händer i och omkring staden. Det ger även större möjligheter för lokala marknadsföringsaktiviteter för företag, något som kan bidra till Facebooks annonsintäkter.
Facebooks lokala nyhetsfokus är ett led i deras Journalism Project Initiative som lanserades för ett år sedan. Projektet syftar till att bygga ut lokala partnerskap med nyhetsbyråer och öka Facebooks status som nyhetsförmedlare.
Tester är ännu så länge i mycket liten skala, men det kan bero på deras tidigare försök att bli mer lokala, försök som inte fallit så väl ut. Den nya insatsen tar dock avstamp i de samarbeten som utvecklats, och har därigenom sannolikt större möjlighet att bli framgångsrik. Dock ligger ”Today in” lite undangömt i menyn, och skulle nog tjäna på att få en mer framträdande roll, i alla fall om Facebook är seriösa med att vilja få en lokal anknytning. Att ge användarna en tydlig möjlighet att välja sitt flöde beroende på tillfälle känns som en vettig väg att gå.