Facebook tänker slå ut Blocket

Innan internet förändrade världen fanns det radannonser i landets alla tidningar. DN, SvD och fler hade hela sektioner där man kunde annonsera ut sina prylar. Sen kom Blocket och förstörde den affären.
Blocket blev snabbt en dundrande succé. Alla annonser flyttades från tidningarna till nätet, och där har de stannat. Än så länge känner sig Blocket som kungen på tronen men det finns en haj bland vassen.
Facebook har länge velat ta över Blockets position som den kanal vi ska använda för att sälja alla våra prylar. Det fungerar superbra i länder där det inte finns någon Blocket, men i länder där man vant sig vid ett Blocket har Facebook det svårt att tränga igenom.
Deras senaste försök att ro även den affären i hamn går ut på att man ska kunna köpa annonser bland alla annonser.
“We are starting a small test that shows ads to a small percentage of people using Marketplace in the US and will evaluate the response before determining how we move forward,” berättade Facebook om sina planer.
Under testet tänker Facebook låta annonsörer annonsera ut sina egna produkter och tjänster bland alla radannonser från privatpersoner. Tanken är att locka etablerade spelare så att även de börjar satsa på Facebook istället för aktörer som Blocket.
Om testet faller väl ut kommer formatet att rullas ut världen över.