Facebook söker bot och bättring – lanserar fler oberoende mätningar

Sociala mediejätten Facebook fick en hel del vass kritik i slutet av förra året, i samband med flera fall av omfattande felmätningar i samband med annonsering på plattformen. Nu lanserar man en rad förbättringar, inklusive ännu fler nya samarbeten med oberoende mätföretag.
Facebook lanserar också en ny portal som göra det möjligt för annonsörer att jämföra mätningar för annonserna på Facebook med andra områden, som TV, print och utomhusreklam. Man ska också kunna jämföra siffrorna med andra digitala plattformar, kan man läsa i det långa blogginlägget från Facebook.
Informationen kommer från en mängd samarbetspartners, varav flera som vi berättade om redan i höstas. Dessa inkluderar Nielsen, Neustar MarketShare, Analytics Partners, och Marketing Evolution.
Läs mer: Marknadsförare kräver oberoende revision av Facebooks siffror
Portalen heter “marketing mix modeling portal” och går i stort sett ut på att man exporterar mätningarna från Facebook, Instagram och Audience Network och “översätter” dem till att bli jämförbara med tredjepartssiffrorna.
Facebook ska nu också samarbeta med ComScores “Validated Campaign Essentials” –  ett verktyg som ska göra det möjligt att se huruvida annonserna inte bara har visats, utan också har setts av rätt människor, alltså rätt publiksegment. I det första testskedet så kommer detta bara vara tillgängligt i USA, men ska expandera till fler länder längre fram.
Man kan redan göra motsvarande med Nielsens Digital Ad Ratings, en tjänst som fortfarande ska finnas kvar men som ska expandera med ytterligare åtta marknader, till hela 25 stycken över hela världen.
Facebook visar nu att man verkligen vill göra rätt för sig, och ökar möjligheterna för transparens kring deras annonsvisningar – men det återstår att se om det övertygar annonsörerna. Det råder dock ingen tvekan om att man faktiskt tagit i från tårna denna gång.