Facebook smyglanserar nytt annonsformat

Facebook smyglanserar nya formatet “Messenger Broadcast” på tre marknader. Ett self-service format som skickar ut reklam till Messenger-användare.

Lanseringen börjar i USA, Thailand och Mexiko. Om det faller väl ut kommer Facebook rulla ut formatet till resten av världen.

Messenger Broadcast går ut på att annonsörer kan skicka ut reklam till alla användare av Messenger, oavsett om man har pågående en dialog eller inte, bara man haft en dialog någon gång. Med andra ord skräckpost, spam eller brevlådereklam.

Verktyget som annonsörer kan använda för att skicka ut till Messenger är samma som den som används för vanlig reklam dvs self-service.

För Facebook handlar det här formatet och liknande om att hitta annonsintäkter på Messenger. Problemet är bara att användarens inbox är ‘helig’. Så det gäller för Facebook att gå försiktigt fram så att användare inte slutar med Messenger bara för att det helt plötsligt fylls med erbjudanden från varumärken och annonsörer som man någon gång gillat eller interagerat med.