Facebook skapar ny standard med Linked Clicks

Som alla andra sajter tjänar Facebook pengar på att ta betalt för CPC, klick på en annons. Men nu ska det bli ändring på det för Facebook vill inte att användarna lämnar sin kanal och kommer därför att ändra på hur de definierar olika händelser.

Fram till idag har Facebook tagit samma peng av annonsörer oavsett om användaren klickat vidare till annonsörens sajt eller om de gått till annonsörens Facebooksida eller gillat, delat samt kommenterat. Kanalen tänker nu ändra på spelreglerna eftersom de ogillar (tumme ned) att användarna lämnar Facebook.

Från och med nu döper de klick från deras kanal till “Link Clicks” och det öpppnar upp möjligheten för Facebook att ta extra betalt. Om du vill att användaren ska gå till din sajt eller installera din app (som är tredjepart) kommer du även att få se Link Clicks som en egen variabel när du följer upp dina kampanjer.

Passa på att köra hårt med Link Clicks för inom kort lär vi få se ett högre pris för denna typ av action.