I en uppdatering av Graph and Marketing API meddelar Facebook att de kommer implementera en övre gräns på hur många aktiva annonser en sida kan ha samtidigt.
Facebook förklarar:
”In mid-2020, we are implementing a limit on the number of ads each Page can run at the same time. The ad limits will impact just a small percentage of advertisers, and we plan to share more details about the limits early next year.”
Detta verkar lite konstigt, eller hur? Varför skulle Facebook aktivt begränsa sin egna annons-omsättning genom att sätta ett tak på hur mycket pengar en sida kan spendera på annonser?
Facebooks resonemang om frågan:
“We’re implementing ad limits because very high ad volume can hinder an advertiser’s performance. With too many ads running at the same time, fewer ads exit the learning phase and more budget is spent before the delivery system can optimize an ad’s performance.”
Så, enligt Facebook, kan annonsprestandan överlag dras ner om för många annonser är aktiva på samma gång. Detta kan eventuellt minska pengarna som läggs på annonser, eftersom att annonsernas effektivitet påverkas. Om flera stora annonsörer börjar klaga på dåliga annonsresultat och ROI, finns chansen att alla annonsörer minskar sin egna ad spend. Åtminstone verkar detta vara Facebooks teori och resonemang.
Facebook var noga med att poängtera att denna ändring bara kommer att påverka ett litet antal varumärken och sidor. Annonsörer på Facebook kommer att kunna hålla ett öga på sin sidas annonsvolym genom den nya Ad Volume API. Denna ändring ändring blir up-and-running någon gång under mitten av 2020, så innan dess kan vi förvänta oss mer detaljer.
Fler ändringar
Andra ändringar som kommer med denna API-uppdateringen är borttagandet av flertalet videoannons-metrics och uppdateringar för meddelandefunktionen för företag.
Artikeln är skriven av:
Jesper Sjöström (på bild)
Digital Strateg
Reklambyrån Zellout
Om du också vill dela med dig av dina insikter, åsikter och kunskaper ska du maila till redaktion@dagensanalys.se. Tillsammans blir vi bäst!