Med den nya funktionen Fundraiser, blir Facebook en livsfarlig utmanare till Kickstarter, Crowdrise och andra sajter som hjälper ideella projekt samla ihop startkapital. Ska vi se det här som ett illasinnat sätt av en superstark spelare att sno ett bra koncept och kväva sina konkurrenter?
Nja, riktigt så enkelt är det inte. Dagens crowdfunding-sajter är redan beroende av Facebook för att skapa intresse kring projekten som söker pengar, eftersom de själva inte genererar den trafik och det surr som får folk att öppna plånboken. Den som vill dra in pengar måste först sätta upp insamlingskampanjen på en sajt, sedan berätta om den för sina kompisar på Facebook så de kan göra kampanjen viral. De som blivit intresserade måste sedan länkas tillbaka till kampanjsajten för att förhoppningsvis donera och sedan ska man försöka få dem tillbaka till Facebook för att berätta om att de gjort det. Onödigt krångligt och onödigt många svaga länkar i kedjan, tycker Facebook. Därför lär Fundraiser uppskattas av dem som söker pengar.
Sedan kan man fråga sig om det här är slutmålet för Facebook, eftersom det lär bli svårt att tjäna pengar på donationer till ömmande ändamål. Inget hindrar att den här applikationen, om den visar sig fungera bra, utvecklas till en plattform för aktiehandel eller investeringar i småföretag om några år.