Den nya VR-tekniken spås av många vara nästa steg, inte bara när det kommer till spelandet, utan även inom sociala medier som Facebook. Nu visar det sig att den sociala medie-jätten samlar användardata även i denna virtuella verklighet.
Facebook köpte den då crowdfundade Oculus Rift år 2012 för två miljarder amerikanska dollar. Konsekvensen av detta var till viss del positiv – headsetet har ju nått ut till konsumenterna. Men en nackdel är att vi nu även här, i den virtuella världen kommer dela med oss av användardata oavsett vi vill det eller ej.
Lusläsande internetanvändare har upptäckt att Facebook samlar användardata från hur vi använder headsetet. Detta gäller inte bara vilken mjuk- eller hårdvara som används, utan även sådant som geografiskt läge och hur man rör sin kropp med headsetet på.
Läs mer: Oculus nya Sociala VR – framtiden redan här?
”Vi använder informationen vi samlat för att skicka reklammeddelanden, innehåll och annan marknadsföring till dig från vår tjänst”, skriver Facebook själva.
Det sägs också att Facebook planerar att integrera en del av svenska ögonspårningsföretaget Tobii:s spårteknik i headsetet. Detta kommer att ge data kring vart och hur användare tittar på exempelvis reklam, för att effektivisera annonser i framtiden.
Dåligt eller bra? Så länge data “bara” används för bättre reklam behöver det inte vara så dramatiskt. Men det skulle nog kännas trevligare för många om Facebook kunde vara tydligare kring hur de loggar och använder vår data – inte bara i den virtuella verkligheten.