Facebook, likt resten av alla andra här på jorden som inte jobbar med att driva innehåll till sina sidor, är trötta på klickrubriker. För att hantera slasket har man nu ändrat reglerna (igen) för nyhetsflödet.
Här är två nya regler som nu Facebook är tvingade att införa för att slippa klickrubrikerna:
(1) if the headline withholds information required to understand what the content of the article is
och
(2) if the headline exaggerates the article to create misleading expectations for the reader
Här kan du läsa mer om förändringarna
Här är några exempel som Facebook själva använder för att illustrera vad som anses vara klickrubriker:
“When She Looked Under Her Couch Cushions And Saw THIS… I Was SHOCKED!”
“He Put Garlic In His Shoes Before Going To Bed And What Happens Next Is Hard To Believe”
“The Dog Barked At The Deliveryman And His Reaction Was Priceless.”
Företag som kontinuerligt jobbar med klickrubriker som Aftonbladet och resten av gänget kommer att få sina artiklar bortprioriterade i nyhetsflödet, likt spam i din e-postklient.
Facebook har tidigare försökt att minimera klickrubriker genom att mäta hur många som klickar på en rubrik och tiden de spenderar med att läsa artikeln. Här har man då antagit att om du klickar på en rubrik som lovar ett visst innehåll och sedan upptäcker att det var bara dynga och lämnar direkt artikeln att du då blivit utsatt för en klickrubrik.
Facebooks senaste försök handlar om att istället bortprioritera artiklar genom att analysera innehållet i rubriken. Ord som “Chock-“, “Kaos-“, “Super-” med flera ska fångas upp och ranka artikeln som klickrubrik. Det kommer att bli tufft för kvällspressen att vänja sig vid detta.
Facebook förstår att vissa publicister kommer att straffas av detta men svarar med “If a Page stops posting clickbait headlines, their posts will stop being impacted by this change.”
Hatten av till Facebook för att ni tänker som en läsare.