Under september månad så kunde vi rapportera om hur Facebook räknat fel på antalet visningar gällandes annonser på sidans flöde. Nu erkänner man själva att man återigen mätt fel – samtidigt presenterar man nya sätt att slippa problemen i framtiden.
De fyra “buggarna” som är relaterade till felräkningar gäller verktyget Page Insights (som räknat återkommande besökare som nya), Instant Articles, Analytics for App och så (återigen) videoklipp.
Läs mer: Facebook köper trendspanarföretag
Facebooks erkännande är enligt dem själva, ett steg i deras nya, mer transparenta policy. Man lovar också bättring, och presenterade nya mätmetoder som ska ge användare “en större klarhet och förtroende kring mätningarna”.
Bland dessa nya saker finns:
- Nya samarbeten med tredjepartsaktörer som ska hålla koll på Facebooks egen rapportering, utöver de samarbeten man redan har med bland andra Nielsen och comScore.
- Visningar från Facebook Video och Facebook Live ska nu ingå i Nielsens Digital Content Ratings (DCR), något som öppnar för jämförelser med andra mätresultat från digitalt och TV.
- Facebook ska skapa ett eget “mät-råd” (Measurement Council) som ska överse mätningarna.
- Man kommer också att starta en egen, intern kontrollprocess som ska se till att “mätningarna är tydliga och up-to-date eftersom produkterbjudanden fortsätter att utvecklas”. Bland annat ska man också ha en egen mät-blogg som ska ge ständig information.
Facebook verkar veta att man är i trubbel. Om detta nu kommer lugna de alltmer frustrerade annonsörerna är en annan sak. Detta kommer dessutom samtidigt med turerna kring det amerikanska presidentvalet – där många vill att Facebook tar ett publicistansvar för sin nyheterna som dyker upp i användarnas flöden.