Facebook räknar fel igen – men lovar nya lösningar

Under september månad så kunde vi rapportera om hur Facebook räknat fel på antalet visningar gällandes annonser på sidans flöde. Nu erkänner man själva att man återigen mätt fel – samtidigt presenterar man nya sätt att slippa problemen i framtiden.

De fyra “buggarna” som är relaterade till felräkningar gäller verktyget Page Insights (som räknat återkommande besökare som nya), Instant Articles, Analytics for App och så (återigen) videoklipp.

Läs mer: Facebook köper trendspanarföretag

Facebooks erkännande är enligt dem själva, ett steg i deras nya, mer transparenta policy. Man lovar också bättring, och presenterade nya mätmetoder som ska ge användare “en större klarhet och förtroende kring mätningarna”.

Bland dessa nya saker finns:

  • Nya samarbeten med tredjepartsaktörer som ska hålla koll på Facebooks egen rapportering, utöver de samarbeten man redan har med bland andra Nielsen och comScore.
  • Visningar från Facebook Video och Facebook Live ska nu ingå i Nielsens Digital Content Ratings (DCR), något som öppnar för jämförelser med andra mätresultat från digitalt och TV.
  • Facebook ska skapa ett eget “mät-råd” (Measurement Council) som ska överse mätningarna.
  • Man kommer också att starta en egen, intern kontrollprocess som ska se till att “mätningarna är tydliga och up-to-date eftersom produkterbjudanden fortsätter att utvecklas”. Bland annat ska man också ha en egen mät-blogg som ska ge ständig information.

Facebook verkar veta att man är i trubbel. Om detta nu kommer lugna de alltmer frustrerade annonsörerna är en annan sak. Detta kommer dessutom samtidigt med turerna kring det amerikanska presidentvalet – där många vill att Facebook tar ett publicistansvar för sin nyheterna som dyker upp i användarnas flöden.