Facebook söker nu ett godkännande av Media Rating Council (MRC) i hopp om att vinna tillbaka annonsörernas förtroende.
Det pågår för närvarande en av flera planerade audits/revisioner med Facebook i hopp om att få ett godkännande av MRC för både förstaparts-, tredjepartsannonser och videovisningar.
Det här visar att Facebook är öppna för revision av annan part. Det betyder att organisationer i Sverige också borde kunna få in foten för att säkra siffrorna så att svenska annonsörer kan känna förtroende i sina köp. Vem tar första steget?
“Over the next 18 months, we’re working to achieve MRC accreditation across display and video on Instagram, Facebook and Audience Network for impression counting, viewability measurement and two-second video buying,” skriver Carolyn Everson, som är ansvarig för Global Marketing Solutions på Facebook, i ett blogginlägg.
Det är stort tryck på Facebook från annonsörer att reda upp sina räknemissar och synsätt om vad som är en målgrupp eller publik. Tanken bakom ett godkännande av MRC är att återigen få annonsörernas förtroende med sina siffror.
“We want all our partners to have the information and tools they need to feel confident advertising on Facebook. We’ve made significant progress this past year on some of the major issues, but we’re not done. We still have further to go,” skriver Carolyn.