Välkommen till Dagens Analys!

Facebook öppnar upp för mass-spam av sina användare på Messenger

Facebook bekräftar nu att de skapat en funktion som låter företag skicka ut massmeddelanden via Messenger. Enligt en enkel ”pay-to-reach” modell kan ett företag betala pengar för att kunna skicka ut meddelanden till massor av människor samtidigt.
Det hela uppmärksammades först av twittraren @phwd, och därefter bekräftade Facebook uppgifterna. En av de som ”drabbats” är dessutom Dagensanalys.se egen Annika Basun. Du kan se bilder från de meddelanden hon fått nedan.

 
Meddelandena kan vara i form av ett välkomstmeddelande, ett budskap med en call-to-action en video eller en bild. Du kan även svara på meddelandet för att på så sätt starta en dialog med företaget.
Enligt Facebook finns det dock ingen risk för att bli spammad, eftersom du som användare måste ha befintliga kontakter med företaget som skickar meddelandet. Det innebär att du har behövt vara i kontakt med dem sedan tidigare, genom exempelvis att vara kund eller ha varit inne på deras Facebook-sida. Som användare kan du dessutom blockera företag som skickar meddelanden om du inte längre är intresserad av att få dem.

Annika har försökt flera gånger att blockera företaget som skickar ut spam till hennes Messenger utan framgång.

Frågan är bara om det verkligen fungerar på det sättet, alla företag är inte ute efter att spela schysst vad gäller marknadsföring. Även en kort interaktion kan många användare uppleva som besvärande, i synnerhet om det känns som att företaget inte är ute efter att du ska köpa, utan bara vill kränga på dig saker eller lura dig att ta ett nästa steg. Det öppnar även upp för en hel del scams, där du som användare råkar gå in på en scamsida och därefter får meddelanden om att ditt konto blivit hackat eller motsvarande. Något som i slutänden kan leda till att du blir lurad på pengar eller faktiskt får ditt konto hackat på riktigt.
Den nya funktionen är med andra ord ett nytt sätt att nå ut med scams till väldigt många människor. Även om du kan blockera en enskild avsändare, så brukar dessa aktörer ofta ha ett flertal olika konton, allt för att undvika blockeringar och gå runt regler och spärrar. Frågan är hur Facebook agerar för att skydda sina användare mot den här typen av användning av deras nya tjänst.

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.