Facebook som haft en otrolig resa fram tills nu dalar vad det gäller nya användare men trots att man håller ekonomin intakt föll aktien på börsen. Här analyserar vi Facebooks kvartalsrapport.
Att hela tiden öka antalet användare för att blidka aktiemarknaden är en galen strategi, men något som Facebook riktat in sig på, av någon anledning. Kanske för att det är enklare att förstå hur många nya användare en tjänst har än att fatta variabler som time spent, engagement, returns, churn, CTA och mer. Eftersom nu antalet användare på Facebook ‘bara’ ökat med 1,54 procent senaste kvartalet dalade aktien i ren protest med 21 procent.
Facebook har nu börjat nå användarnivåer som ingen annan i historien. Att fortsätta en ökning i den takt som tjänsten haft kommer att bli nära omöjligt. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med uppkopplade användare där ute. Facebook har under fler omgångar försökt att koppla upp människor som befinner sig mitt ute i öknen eller på Savannen i hopp om att hålla sina användarökningar upp, men det har visat sig vara alldeles för kostsamt. Stålbadet är här för Facebook, och det är dags att rikta sin sig på andra metrics än antalet nya användare.
Idag världens rubriker att vara i “katastrofläge” och sia om att Facebook är på väg att gå under. Men så är inte fallet. Facebook trots allt ökade antalet användare under period som kantades av GDPR, ‘skandaler’ och mer. Visst är det inte party-siffror men ändå en ökning.
Så, numera har Facebook 2,23 miljarder månatliga användare, alltså en ökning om 1,54 procent, jämfört med föregående period. Antalet dagliga användare ökar med 1,44 procent till 1,47 miljarder användare. Facebook lyckades dra in $13,23 miljarder dollar i intäkter och slog därmed marknadens förväntningar vad det gäller EPS (earnings per share) med $1,74 dollar. Vinsten för Facebook blev hela $5.106 miljarder dollar med intäkter som är 42 procent högre jämfört med samma period förra året. Inte illa tycker vi, men för simpelton är användarökningen inte tillräcklig.
Mark Zuckerberg försökte under sin rapport av läget bättre genom att berätta att 2,5 miljarder människor använder minst en av deras appar – Facebook, Instagram, WhatsApp eller Messenger.
Men vad hjälper det när rubrikerna är:
Facebook loses $120 billion in market cap after awful Q2 earnings