Facebook och Google slukar snart två tredjedelar av annonsmarknaden

Annonsmarknaden var en gång i tiden ganska öppen med tidningar, tv, radio, magasin, utomhusreklam som fick sin del. Online är det däremot två jättar som slukar allt och en allt större del av annonsbudgeten placeras just där.
Tänk dig att du äger ett företag som tillsammans med din konkurrent tar hela 2/3-delar av annonsmarknaden online. Så känns det för Mark Zuckerberg, Sergei Brin och Larry Page.
Facebook-Google kör över allt och alla. Inget verkar kunna stoppa jättarna som bara blir större och större.
Bara under 2017 förväntas jättarna sluka upp 63,1 procent av hela annonsmarknaden online i USA. Det är en enorm tugga de tar. Och de förväntas ta hela 2/3-delar av marknaden år 2019.
Visst försöker konkurrenter som Snapchat, Twitter, Amazon och Microsoft att ta sin del men den delen bara krymper. De kan nämligen inte matcha Facebook-Googles möjligheter när det kommer till att rikta reklam på extremt granulär nivå. Hos Facebook-Google kan du rikta en annons till en 32 årig sjuksköterska som bor på Södermalm i Stockholm och som tränar boxning på fritiden. Varför skjuta hagelbössa i andra medier när du kan använda lasersikte.
“Advertisers are increasingly demanding more granularity in targeting capabilities to reach consumers,” förklarar eMarketer som tagit fram prognosen. “Google and Facebook have positioned themselves at the front of this demand curve by being the ad publishers with some of the best-in-class targeting abilities in the digital ad market. With Facebook being able to provide targeting based upon consumer interests and Google capitalizing on where those consumers have been through searches, both companies ensure their lead among digital ad publishers.”