Facebook noterar stark uppgång – mobilannonsering ger resultat

Facebook har nyligen släppt en gedigen rapport över förra årets sista kvartal. Omsättningen på 5, 8 miljarder dollar var en halv miljard bättre än analytikers förväntan – och hela 80 procent av intäkterna kommer från mobilannonsering.

I föregående års resultat stod den mobila annonseringen för 69 procent av annonsintäkterna, så en klar uppgång kan noteras. Överlag så går Zuckerbergs techjätte framåt, och vinsten blev 1.6 miljarder dollar, jämfört med motsvarande period 2014 som “bara” gav 701 miljoner.

Facebook hade länge problem med den mobila publiken, vars kraftiga ökning också inneburit färre annonser – man har inte velat överbelasta de individuella flödena med en mängd reklam, helt enkelt.

Mängden reklam i våra fejjan-flöden har förvisso inte ökat, men priserna som Facebook kan ta för annonsering i mobilen är saftiga. Genom att man faktiskt har ökat mändgden användare i mobilappen, så har man också ökat mängden annonsvisningar – vilket i sin tur leder till att man kan ta ännu mer betalt. Enkelt och smart.

Nu har även det  Facebook-ägda Instagram blivit en plattform för reklamannonser, och har en ökad mängd reklam även via andra sidor (tack vare Facebook Audience). Dessa står förvisso inte för den största ökningen ännu, men visar möjligheterna för företagets reklamintäkter att fortsätta växa.

Läs mer: Facebook Audience lanseras nu även för mobilsajter

Kontentan? Att satsa på den mobila användarna är helt klart framtiden.