Facebook har lanserat en funktion i sin mobilapp som gör att de kan lyssna på och identifiera musik du lyssnar på och TV-program du tittar på. Med ljudmatchning kan Facebook identifiera TV-programmet, låten du lyssnar på, namnet på albumet och mer.
Facebook uppger att anledning till tjänsten är att användarna ska kunna på ett enklare sätt skriva om vad de lyssnar eller tittar på. För att göra det hela ännu bättre har Facebook slutit avtal med företag som Rdio och Spotify.
Tanken är att du med funktionens hjälp inte bara ska kunna posta info om exakt vad det är du lyssnar på i dina statusuppdateringar, dina Facebook-kompisar kommer dessutom även att kunna provlyssna på ett kort 30-sekunders ljudklipp från låten i fråga.
Självklart är den dolda anledningen till tjänsten att samla in ännu mer information om vad vi gör utanför Facebooks värld. Tillsammans med undersökningsbolag som Nielsen, Millward Brown och fler har Facebook som målsättning att nå ut med riktade annonser till sina 1,3 miljarder användare.
Det är upp till varje användare att slå på eller av funktionen när den rullas ut. Än så länge har Facebook lanserat tjänsten i USA där den nu testas.