Facebook lanserar Watch

När Facebook gör sitt intåg på tv-marknaden går det under namnet Watch. Här kommer man att samla både det ena och andra som tittare lockas av.
Det blir klassiska kategorier som resor, sport och matlagning. Tjänsten som först lanseras i USA förväntas rulla ut i världen när tjänsten blivit stabil.

Watch kommer även visa livesändningar och det först inom sport. Bland annat kommer man att visa MBL, amerikanska baseball-ligan.
Här är en lista över alla program som kommer att visas i Watch.
“Watching video on Facebook has the incredible power to connect people, spark conversation, and foster community. On Facebook, videos are discovered through friends and bring communities together. As more and more people enjoy this experience, we’ve learned that people like the serendipity of discovering videos in News Feed, but they also want a dedicated place they can go to watch videos,” säger Daniel Danker, från Facebook i en inlägg på deras blogg om Watch.
Facebook vill roffa åt sig de lukrativa tv-intäkterna och för att göra det måste de skapa ett innehåll som både drar och behåller tittare. Konkurrenterna på marknaden är flera. Bland annat Youtube satsar på tv-innehåll med kanalen Red.