Facebook lanserar sektion för nyheter

Facebook har länge flirtat med nyhetsbranschen för att kunna ha fler nyheter i sitt flöde. Nu går plattformen all in och lanserar en egen sektion för  nyheter med etablerade publikationer.

Nyheter är innehåll som internetanvändare söker efter och spenderar tid på. För Facebook och liknande tjänster är tiden lika med guld. Desto mer tid vi spenderar på Facebook desto fler annonser kan de visa och desto mer pengar tjänar bolaget.

Nyhetssektionen ska lanseras under hösten och då alltså renodla nyheter-nyheter ifrån själva nyhetsflödet på Facebook. Idén är också att slå sig fri från fake news som man ofta får höra att Facebook visar upp. Så plattformen tänker samarbeta med etablerade nyhetskällor som Washington Post (som ägs av Amazon) och Bloomberg.

Förutom ovan resonemang är det här ett måste-drag från Facebook som ändå är den nyhetskälla som en majoriteten av amerikanarna får sina nyheter ifrån. Även vi i Sverige använder ofta Facebook som källa, med inlänkade artiklar. Om då Facebook kan inte bara visa inlänkade artiklar utan hela artikeln så innebär det att tiden maximeras och att Facebook kan i framtiden själva satsa på egna redaktioner. För målet är inte att samarbeta med nyhetsbranschen, utan att köra över den med eget innehåll.