Annonsörer kan nu förvandla foton till rullande film i Facebooks nyaste annonsformat, ”Slideshow”, och nå ut till användare med begränsad internethastighet.
”Fejjan” satsar mer på marknader i länder med sämre infrastruktur och för att säkra det hetaste annonsformatet – videos – lanserar man därför den nya tjänsten. Genom smidiga övergångar kan man nu sätta ihop tre till sju foton i ett kort bildspel utan ljud. Dessa bildspel kan vara från fem till femton sekunder långa, och är avsevärt mindre än motsvarande ”vanliga” videosnuttar. På så sätt kan de laddas mycket snabbare på de flesta uppkopplingar, i fler format och i hög upplösning.
Läs mer: Facebook-annonser har blivit effektivare – färre annonsvisningar ger fler klick
Coca-cola har beta-testat formatet, och läskedryckstillverkaren kunde dubbla sina förväntningar när man nådde över två miljoner användare i Kenya och Nigeria med sin första annons. Men även mindre annonsörer kan dra nytta av tjänsten, då man enbart behöver några foton som Facebook automatiskt gör om till ett tjusigt bildspel. Att producera och redigera motsvarande filmklipp är betydligt dyrare, och ”Slideshow” är därför ett fullgott alternativ.
Kolla in tjänsten på den här länken.