Facebook lanserar analysverktyg för botarna i Messenger

Facebook Messenger har sedan april i år redan fått över 34 000 aktiva chatbotar – alltså AI-tjänster som ofta används av företag för bland annat kundkontakter. Nu släpper techjätten en analystjänst som ska ge botarnas skapare information om vilka människor som interagerar med dem – baserat på Facebooks omfattande profildata.

Utvecklare (inklusive varumärken och publicister) ska därmed kunna få koll på och kunna förbättra användarnas erfarenheter i samband med användandet av Messenger-botarna.

Läs mer: Nu blir annonserna i Facebook Messenger verklighet

Tanken är att man ska kunna använda sig av Facebooks stora databank för att få fram målgruppsdata (som ålder, kön, yrke) och jämföra denna mot hur man har talat med chatbotarna. Vad fick kvinnor över 35 att avsluta bot-prenumerationen? Är meddelanden som innehåller “call-to-action”-knappar uppskattade bland spelintresserade unga män?

Analysverktyget kommer att anonymisera användarna, enligt Facebook själva. Man ska titta på segment, snarare än individuella användare.

Funktionen är också gratis – Facebook verkar jobba med längre mål i sikte, och lär inte leta efter sätt att tjäna pengar på detta förrän man fått företag att använda sig av tjänsten. Det handlar också om något annat – att konkurrera ut Google och Adobes analysplattformar.

De stora jättarna vässar knivarna inför den stora kampen om annonspengarna, men oavsett vem som vinner så verkar annonsörerna och företagen få tillgång till allt mer avancerade verktyg.