Kampen om tittarna fortsätter! Är du intresserad av fotboll? Då är Facebook det nyaste stället att gå till om du vill se matcher live-streamade.
Facebook fick nyligen exklusiva rättigheter för engelsk live-streaming av minst 22 av Major League Soccers (MLS) matcher. Matcherna har tidigare visats via Univision Deportes i Spanien, men nu får Facebook ensamrätt att visa matcherna på engelska. Det gäller då de vanliga liga-matcherna, om även finalmatcherna kommer finnas tillgängliga återstår att se.
Matcherna kommer att ha kommentatorer från Facebook, samt möjlighet för tittarna att interagera med kommentatorerna genom att ställa frågor samt delta i småundersökningar under programmets gång.
MLS kommer även att producera matchanalyser med höjdpunkter och diskussioner från ligan. Även reklam för kommande matcher samt föranalyser kommer att tillhandahållas av MLS. På tal om reklam kommer det sannolikt även att förekomma reklamannonser under streamingen. Exakt hur detta kommer ske är ännu oklart, men Facebook vill nog inte missa chansen att få in annonspengar i samband med matcherna.
Sport har blivit en viktig pusselbit i kampen om tittarna. Twitter har tidigare skapat avtal kring live-streaming med bland annat NHL, MLB, NBA och NFL. Univision själva menar att de haft över 18 miljoner engelskspråkiga besökare till tidigare matcher, så det finns ett stort underlag.
Även Facebook har tidigare streamat sport via Facebook Live, något som de fick betala lag och idrottsmän över fyra mijloner dollar för att få rättigheter till. Nyligen ryktades även att Facebook förhandlar med Major League Baseball (MLB) om att streama även deras matcher. Med tanke på hur stort baseball är i USA så kan ett sådant avtal tippa vågskålen till Facebooks fördel. Men kampen fortsätter, och det finns många sporter att streama.