Sociala mediejätten Facebook har nyligen köpt upp företaget CrowdTangle, som specialiserar sig inom “trendspotting” på sociala medier. Det kan tänkas vara företagets mjukvara som är av intresse för Facebook.
Denna mjukvara är själva kärnan i CrowdTangles verksamhet, och identifierar trendande berättelser och hittar influencers på Facebook (men också Instagram, YouTube och Twitter bland andra).
Läs mer: Allt om de digitala trenderna sammanfattat i en rapport
Företaget har funnits sedan 2011, då man “började med att experimentera med Facebooks offentliga API för att komma på kreativa produkter som vi skulle kunna bygga på deras sociala data”, som man skriver på sin webbsida.
CrowdTangle har använts av nyhetstidningar, TV-bolag och frivilliga organisationer som Greenpeace och Unicef. Det nya köpet (vars prislapp är okänd) ska inte påverka ledningen för CrowdTangle, som ska hjälpa Facebook med att få bättre koll på sin egen analys och den data man skickar vidare till publicister verksamma på Facebook.