Facebook kommer nu att spåra icke-användare för riktad reklam

Även de (få) internetanvändare som inte har ett konto på sociala mediesajten Facebook kommer ändå att spåras av företaget för att i framtiden få ta del av mer riktad reklam.

Facebook kommer att använda sig av “kakor”, “gilla”-knappar och annan tredjepartsprogramvara för att spåra både de med Facebook-konto och de som inte har ett konto. Detta är ett led av Facebooks satsning på att distribuera reklam även utanför det sociala nätverket i ett försök till att konkurrera med främst Googles AdWords, rapporterar Wall Street Journal.

Läs mer: Facebook tänker sälja videoannonser åt andra företag

Några av läsarna kan redan ha lagt märke till att notifikationen för godkännande av att företaget använder sig av kakor, något som ju är ett måste enligt EU-lag. Detta är alltså en av effekterna av den nya reklampolicyn för företaget – snart kommer detta märkas på de annonser vi ser även när vi inte är inne i “fejjans” nyhetsflöde.

Flera europeiska myndigheter har kritiserat företaget för att man ökar spårningen till att även omfatta icke-användare med hänvisning till integritetsskydd – men det verkar inte vara något Facebook har tagit notis om.

Facebook-användare som inte vill bli spårade ska kunna ändra på det i sina inställningar – medan de utan konto måste gå via den europeiska organisationen Interactive Digital Advertising Alliance. Man klicka sig direkt till sidan för dessa inställningar här.

Kommer detta att sänka eller höja Facebook?