Facebook kan börja lansera annonser i meddelandeappen Messenger inom ett par månader, enligt senaste läckta dokument.
Formatet på annonserna är fortfarande oklart, men enligt TechCrunch (som har läst dokumenten) rör det sig inte om samma typ av annonser som de “vanliga” på Facebook.
Annonserna lär dessutom också vara begränsade till meddelandetrådar med företag – och företag kommer enbart kunna lägga till annonser med användare som tidigare kontaktat dem via Messenger.
Med hjälp av nya, individuella URL-adresser som kan delas ut från företagssidor, och som ska leda till en Messengertråd. Detta ska dels göra det lättare för företag att kommunicera via Facebook, men kan också (enligt TechCrunch) ersätta äldre kundserviceplattformar.
Det återstår att se huruvida allt detta stämmer, förstås. Facebook har officiellt inte velat kommentera uppgifterna, och faktum är att “fejjan” bör ta det lugnt med annonser i appen.
Trots snart en miljard användare – och en hårdsatsning från Facebook för att öka dess popularitet – kan en för aggressiv annonspolicy resultera i stora användartapp.
Läs mer: 800 miljoner användare i Facebook Messenger
Å andra sidan så kanske det bara har varit en tidsfråga innan Facebook på allvar tänker tjäna pengar på meddelandetjänsten, som de alltså verkar lagt mycket tid och pengar på under den senaste tiden.
Vi bör få svaret inom de närmaste månaderna – enligt rapporten så ska annonserna börja lanseras under det andra kvartalet detta år.