Facebook investerar 40 miljoner kronor i att träna journalister

Facebook har nyligen lanserat en fond som ska träna upp till 80 lokala journalister i att skriva på plattformen. Tanken är att skaka liv i lokal journalism.

40 miljoner kronor tänker Facebook investera i att få brittiska journalister att förstå hur man kan skriva på Facebook för deras flera miljarder användare. Projektet heter “Community News Project” och målet är att få fler städer att börja rapportera lokala nyheter.

“Community news is shared widely on Facebook, on pages and in community groups, and this collaboration will help us reach communities which don’t currently benefit from in-depth community news,” förklarar publicisten Reach PLC.

Projektet är en förlängning av det tidigare projektet som då gick under namnet “Facebook Journalism Project”. Den här gången ska man fokusera på så kallad kvalitetsjournalism samtidigt som Facebook också försöker städa bort fake news. Med andra ord – ut med fake news och in med lokal kvalitetsjournalism.

Under förra året fick 40 lokala tidningar stänga ned för att affären inte längre håller. Så att rädda journalisterna och få dem att börja skriva på Facebook är en win-win för sociala mediejätten.

Projektet har pengar att pågå i två år, efter det vet ingen vad som väntas.