Under konferensen South by Southwest klagade publicister att Facebooks nyhetsflöde inte längre gav samma utdelning. Facebook svarade med att det är inte deras fel att clickbait-rubriker från publicister inte längre fungerar.
Det var publicisten Litte Things vars vd klagade på att trafiken från Facebook avtagit. Ansvarig för news för Facebook, Alex Hardiman, svarade “there’s a reason certain publishers don’t do well on Facebook.”
“I don’t think that that’s true. I think that when we look at publishers who are not doing well, most likely, it’s because they are abusing the system in some way. Their content might be sensationalist, it could be misleading, it could be triggering ad farm warnings. There’s a reason for certain publishers that they don’t do well on Facebook,” fortsatte han.
Problemet för Facebook är att de var för givmilda i början och lät publicisterna härja fritt med sina clickbait-rubriker. Något som de idag försöker städa undan eftersom rubrikerna ledde till att användarna känner sig lurade.
“If you look at what Facebook traditionally rewarded in News Feed it was information that played well around raw engagement and likes. And if something does well, it can be emotionally charged, polarizing, and divisive,” förklarade han.
Alex Hardimans lösning är att publicister måste sluta vara beroende av Facebook.
“We can be one important part of your strategy, we should not be your entire business model.”