“Likes” och antalet delningar är inte alltid lika med framgång, enligt Facebooks chef för mätningar av insikter. Faktum är att det är svårare att mäta sociala mediers betydelse för annonskampanjer än vad man tidigare trott.
Brad Smallwood har nyligen publicerat en artikel i branschtidningen Journal of Advertising Research, där han beskriver Facebooks svårigheter med att hitta rätt mätverktyg för ett företags eller varumärkes fans aktivitet på sociala medier och dess relation till ökad försäljning och liknande.
Det slutade med att man, som ett resultat av sin egen forskning kring ämnet, har fått sänka betydelsen för mätvariabler som “likes”, delningar eller inlägg. Dessa verkar sakna någon större inverkan på ett företags prestationer på nätet.
Nu måste man hitta nya, mer konkreta sätt att mäta hur närvaro på Facebook (och andra sociala medier) påverkar ett företags framgångar eller bakslag. Smallwood skriver att “det kommer krävas mod, ansträngning och vetenskap för att överge tryggheten i det lätt-mätta och ersätta det med stenhård fokus på reellt värde”.
Smallwood skriver också att företagsledningar bör satsa mer på att förstå sin egen data, och öka analys-delen av sin verksamhet. Detta är något av en akilleshär för många företag, som vi skrivit om här på Dagensanalys.se nyligen.
Läs mer: Företag är dåliga på att använda sig av analys – avslöjar ny studie