Äntligen svarar Facebook på kritiken om sina mätningar som de fått utstå den senaste tiden. Och när de väl nu gör det så väljer Facebook att hoppa rakt ned i gubbhålet Resumé.
Facebook har författat en välskriven text som svar på all kritik. Pedagogisk och lättläst är den också. Du vet en sådan där text du skulle skriva till någon som du vet inte riktigt förstår, men du ger det ändå en chans. Mitt exempel på det är när jag berättade om Snapchat till morbror Jarvi.
Så varför väljer då Facebook att tala ut i gubbhålet Resumé? Kan det vara för att blidka Bonnier och deras satsningar i kanalen? Kan det vara för att Resumé inte förstod kritiken och behövde styras på rätt kurs?
Jag känner mig besviken på Facebook. Resumé har koll på vad Tidningstatistik (TS) och Sifo gör men ingen aning om vad MRC (Media Rating Council) är, hur comScore faktiskt mäter annonser, vilka andra som Facebook betror med sina tredjepartsmätningar och mycket mer. Facebook kunde ha valt en mer relevant kanal istället för att kasta in sin text i gubbhålet.
Jag hoppas verkligen att det hela är ett stunt för att behålla Bonnier som kund och inte att Facebook själv nu gått och blivit en gubbe.