För några dagar sedan kunde de som har koll på fotboll i USA se säsongspremiären för National Women’s Soccer League via Facebooksidan tillhörandes Orlando Prides spelare Alex Morgan. Detta var premiären för något som snart kan bli vardagsmat på Facebook.
Morgan skrev en uppdatering på sin officiella sida, och med denna medföljde alltså en Facebook Live-sändning – komplett med professionellt foto, grafik och repriser, i stort sett allt man förväntar sig av en fotbollssändning.
På detta sätt passade sociala medier-jätten på att provköra sin första live-sändning av ett professionellt sportevenemang. Facebook rapporterar att de hade 273,249 tittare under första halvlek, medan den andra halvleken fick hela 348,944 fotbollsfans att bänka sig vid “fejjan”. Matchen totalt beräknas ha haft 554,000 tittare enligt Cycle, medieföretaget som låg bakom sändningen.
Läs mer: Majoriteten användare ser inte fram emot Facebooks Live Video
National Women’s Soccer League saknar en traditionell TV-partner, och har därför ett samarbete med Cycle och Alex Morgans lag Orlando Pride. Man sände också matchen på YouTube – men där fick man bara 76.000 tittare, klart färre än Facebooks halva miljon.
Facebook håller enligt uppgifter på med ett experiment där man ska betala olika sportstjärnor för att de ska sända saker via Facebook Live, och Morgan anges ha ett sådant avtal.
“Med Facebook Live kan man starta en app och se live-sport direkt på mobilen, levererad rakt till dig”, har Cycles VD Jason Stein sagt till BuzzFeed. Han tror därför att fler sportintresserade kommer att flytta sig över till internetbaserade tjänster likt Facebook Live i framtiden.