Facebook gör jättevinst under andra kvartalet

Facebook går från klarhet till klarhet och även så vad det gäller vinsten i bolaget som blev hela 59, 2 procent.

Både användare och annonsörer har hittat sitt hem hos Facebook. Det verkar helt klart vara rätt strategi att ge användarna utrymme och låta annonsörerna få möta dem på deras villkor. Tänk om fler branscher följde Facebooks strategi (läs här media).

Vinsten för Facebook under andra kvartalet blev 2,05 miljarder kronor vilket är avsevärt högre än samma period förra året då vinsten blev 715 miljoner kronor. Omsättningen blev 6,44 miljarder dollar jämfört med förra året som landade på 4,04 miljarder dollar.

Annonsintäkterna står för 63 procent av bolagets omsättning. Av Facebooks totala annonsintäkter står mobilannonsering för 84 procent.

Facebooks snittintäkt per användare under kvartalet är nära 33 kronor. I Europa landar snittintäkten på 41 kronor. Nu gäller det för Facebook att fortsätta öka snittintäkten per användare eftersom antalet användare som kan ta del av tjänsten börjar ta slut. Det är därför Facebook satsar på glidare som kan förse nya platser med internet, såsom Google gör med sina luftballonger.

Aktiekursen har följt glädjesiffrorna och ökade under dagen med över 2%.