Facebook gör en 360 med Canvas

Nu lanserar Facebook nya funktioner som gör det enklare för företag att engagera sina kunder. Genom att addera 360-videos till annonsformatet Canvas ges annonsörerna möjlighet att öka engagemanget på mobilen då 360 video uppmuntrar människor till mer interaktion.

Nya funktioner inkluderar också möjligheten att länka en knapp eller en bild i annonsen till en annan Canvas (istället för att länka till en webbplats) och på så sätt skapa ett djupare engagemang.

–       Canvas har snabbt blivit ett format som både annonsörer och användare på Facebook uppskattar. Vi vet att formatet har en förmåga att snabbt fånga uppmärksamheten inte minst i mobilen. Med en utveckling av Canvas tror jag att fler företag kommer att se ännu större effekter av sina Canvas-kampanjer. Med 360-videos får marknadsförare en helt ny möjlighet att engagera målgruppen till att interagera med innehållet och inte minst varumärket, säger Sam Rihani, Sverigechef på Facebook.

Canvas är en skräddarsydd annonslösning med möjligheter till en mix av videor, bilder, text och köpknappar som har visat sig särskilt effektivt för de företag som behöver större utrymme för att få fram sina budskap och bygga sina stories.

Sedan annonsformatet Canvas lanserades i februari, har små- och medelstora företag använt verktyget för att marknadsföra sina produkter i mobilen. Annonsformatet går bevisligen hem hos företagens kunder – enligt ny statistik har människor spenderat totalt 150 år för att titta på Canvas-annonser på Facebook (Källa: Facebook Internal Data, September 2016).

Här hittar du mer information om annonsformatet Canvas: https://www.facebook.com/business/learn/facebook-create-ad-canvas-ads