Facebook var inte först med att erbjuda live-sändningar från användare till användare. Just därför försöker de nu lära av andras misstag för att hitta balansen som gör att rätt personer vill sända just via dem och att den stora publiken vill se just de sändningarna.
Det som Facebook framför allt gör för att inte skrämma bort användare är:
- Du blir inte automatiskt ansluten som prenumerant på en viss persons live-sändningar, inte ens om du följer personen i ett annat sammanhang. Du måste klicka på en knapp för att börja få uppdateringar.
- Vem som helst kan inte sända live hos Facebook. Det började med kändisar, nu är även journalister välkomna, men hela tiden verifierar Facebook att det finns en riktig och vettig person bakom sändningarna.
- En live-sändning försvinner inte kort efter att den sänts, den ligger kvar länge i inspelad form.
- Facebooks “Live” är inte en separat plattform, utan en del av det normala utbud som alla 1.55 miljarder användare kan komma åt.
Kanske är det därför Vin Diesel kan nå en miljon människor samtidigt i en enda live-sändning. Till och med Donald Trump, som hörs och syns över allt ändå, kan samla 200.000 personer.