Facebook fortsätter jobba med sin etik och moral

Flera nya funktioner för annonsörer har tagits fram som styr dem gällande etik och moral på Facebook.

I tisdags lanserade Facebook förändringar till sin API och publicerade nya riktlinjer för hur annonsörer ska göra målgruppstyrning “safe and civil”.

Enligt Facebooks blogg har man jobbat med experter inom integritet, dataetik och civilrätt i syfte att förhindra att annonsörer utnyttjar Facebook i sin målgruppstyrning, speciellt då det gäller uteslutande av olika målgrupper som kan anses vara diskriminerande.

Facebook har även tagit bort tusentals kategorier som gjort det möjligt att diskriminera i sin targeting. Samtidigt har man stoppat tusentals annonskampanjer per dag som bedöms som diskriminerande.

“We focused mainly on topics that relate to potentially sensitive personal attributes, such as race, ethnicity, sexual orientation and religion,” förklarar Facebook.

Facebook har även förändrat sin API vilket drabbar Facebook Analytics, Instagram Graph, Live och Pages. Flera av förändringarna kommer att lanseras den 1 augusti. Men redan idag har man tagit bort namn och personinfo från kommentarer på självägda sidor. Istället får man användarnamn och bara kommentaren.

Här kan du läsa mer om målgruppstyrning på Facebook och ändringarna.

Här kan du läsa mer om deras nya policy.