Facebook fortsätter bekämpa fejknyheter

Facebook har haft mycket bekymmer med fejknyheter som får stor spridning på nätverket. I ett nytt försök att stävja detta inför de nu en informationsknapp som ger fakta om publicisten som artikeln kommer från.
Genom att informera om vad olika publicister står för hoppas Facebook kunna öka källkritik och minska risken att åsiktsartiklar från satirsajter eller hatsajter sprids som fakta. Informationen om publicisten hämtas från Wikipedia, och är därför lät tillgänglig för såväl Facebook som användarna.
I varje artikel som kommer från en officiell publicist kan Facebook nu hämta information om publicisten, förutsatt att sådan information finns på Wikipedia. För användaren innebär det en liten ikon i övre högra hörnet av artikeln i form av ett ”i”. När du klickar på ikonen kommer ett overlay-fönster upp med information om publicisten.
Utöver publicistinformationen kan overlay-fönstret även innehålla länkar till relaterade artiklar, samt om det är en trendande artikel på Facebook kan de även ge förslag på andra artiklar som också trendar just nu.
Facebooks agerande ligger väl i linje med det som representanter från tre stora mediehus pratade om under Mindshares Huddle, att publicister behöver bli bättre på att berätta om och förklara sin pressetiska bakgrund samt varför en artikel från ett ställe är mer tillförlitlig än en artikel från ett annat. Facebooks initiativ är därför både eftertraktat och kan sannolikt bli ett effektivt verktyg i kampen mot fejknyheter. Nu hoppas vi bara att publicisterna även gör sin hemläxa och ser till att Wikipediasidan är uppdaterad och relevant.
Se mer i denna video från Facebook:

https://www.facebook.com/watch/facebook/?ref=embed_video