Här är nästa grej Facebook tar från Snapchat

Vi har skrivit tidigare om de många idéer som kommer från den yngre utmanaren Snapchat men som dyker upp på Facebook. Nyligen handlade det om en kommande Storiesfunktion (med försvinnande inlägg) och nu rapporteras Facebook vara på gång med att låta företag sponsra AR-filter för selfies på plattformen.
Läs mer: Jättarna fortsätter att stjäla Snapchats idéer – nu kommer Stories till Facebook Messenger
Uppgifterna kommer från AdAge, som skriver att Facebook har inlett samtal med flera Hollywoodstudios kring möjligheterna för att göra reklam för filmer med olika AR-filter. Dessa filter är alltså “smarta” dekaler som kan förändra en person genom att animera lustiga hattar, kattöron och liknande på personen framför kameran.
Sponsrade filter har visat sig vara en god framgång för just Snapchat, vars popularitet bland (främst den yngre) publiken byggt just på att man var ett av de första sociala plattformarna som använde sig av AR-filter. Många annonsörer har betalat stora pengar för detta.
Men om Facebook nu fortsätter med AR-experimentet och tar det vidare till fler företag så kan det bli en rejäl utmaning för Snapchat. Facebooks stora användarbas och enorma annonsnätverk kan locka företag till att främst annonsera på denna plattform, även om Snapchat fortfarande kan locka med sin yngre publik.