Facebook försakar användarupplevelse för mer annonsdollar

Facebook har tidigare varit noga med att se till att användarupplevelsen kommer i första hand. Men på senare tid verkar de ha ändrat riktning, till fördel för ökade annonsintäkter.
För inte så länge sedan införde Facebook mitt-i-video annonser, något som retat upp användare och resulterat i att färre tittar klart på videoklipp som avbryts mitt i. Sannolikt är det därför som Facebook nu testar att lägga till en funktion som frågar användare om de vill se klart videoklipp som de lämnat mitt i.
Men deras senaste uppdatering riskerar att skapa en storm av upprörda användare. Facebook överväger just nu att införa en uppdatering som gör att videoklipp startar med ljudet påslaget. En studie gjord av företaget Dose visar att 79 % av videoklippen på Facebook ses utan ljud. Sannolikt är det ett medvetet val från många användare, då de flesta tittar på Facebook i mobilen. Att då ha filmklipp som startar automatiskt, med ljud igång, kommer sannolikt reta gallfeber på såväl användarna som folk i deras närhet.
Men samtidigt visar undersökningar som Facebook själva gjort att hela 76 % av annonserna inte går att förstå om inte ljudet är på, eftersom annonsörer inte lägger till undertexter. Så istället för att uppmuntra annonsörer att skapa annonser som går att förstå utan ljud, så tänker Facebook tvinga användarna att se filmerna med ljud. Något som bedömts som den mest störande och invasiva typen av annons, och något som Consortium for Better Ads har högst på sin ”naughty list”.
Dessvärre har Facebook stort inflytande på de andra sociala nätverken, och om det genererar mer annonsintäkter kommer nog flera andra att följa efter. Vi kan i vilket fall som helst vara säkra på att Instagram kommer att besudlas med liknande otyg, och om dessa båda jättar har ljudliga videoklipp kommer snart såväl Twitter som Snapchat att följa med. De har helt enkelt inte råd att låta bli.
Så alla användare runt om i världen, låt Facebook veta att videoklipp som startar automatiskt med ljudet igång inte är önskvärt. Låt användarna själva få bestämma när och var de tittar på filmer med ljudet igång.