Facebook uppgraderar sin algoritm – Relevance Score – med nya variabler som påverkar hur dina annonser visas.
Relevance Score är ett sätt som Facebook använder för att bestämma hur relevant din annons är för den tänkta målgruppen. Om den inte är relevant nog, för att ingen interagerar med den, hamnar annonsen längre ned i nyhetsflödet för en smalare publik. Om annonsen däremot blir gillad, kommenterad och klickad hamnar den högre upp och visas för fler användare.
Nu uppgraderar Facebook sin Relevance Score med tre nya variabler: Konvertering, engagemang och kvalité.
Konvertering handlar helt enkelt om hur många som klickar på annonsen och tagit sig till annonsören. För att förenkla detta är det bra om det finns en Facebook pixel även på andra sidan klicket.
Engagemang är hur många som interagerat med annonsen.
Kvalité är helt enkelt hur annonsen jämförs med andra annonser som har som mål att nå ut till samma målgrupp.
De nya variablerna börjar gälla i slutet av månaden och kommer då att ersätta Relevance Score.
Här är 9 tips på hur du kan optimera kvalitet, engagemang och konvertering.