Facebook får hjälp av Nielsen att mäta Instant Articles

Analys- och mätföretaget Nielsen har nu gått ut med ett nytt samarbete med Facebook. De utgivare som är Facebooks partners och nyttjar Instant Articles kommer nu kunna använda sig Nielsens mätverktyg, Digital Content Ratings.

Facebooks introducering och användning av Instant Articles har man kunnat läsa mycket om här på Dagensanalys.se. I stort sett handlar det om snabbladdande versioner av artiklar för Facebooks mobilapp. Sedan ett tag tillbaka kan alla förläggare ta del av tjänsten, och Nielsen är också en etablerad del av tjänsten med deras mättjänster.

Digital Content Ratings är en del av Nielsens Total Audience Measurment, som är ett ramverk av tjänster som ger dagliga mätningar av publiksiffror av allt digitalt innehåll, på alla plattformar. En viktig ingrediens är att mätningarna är jämförbara med TV-siffror.

De som nu tar del av mätningarna på Instant Articles kommer kunna få sådant som publiksiffror, antalet sidvisningar, spenderad tid och annat matnyttigt.

Megan Clarken från Nielsen säger att man har “varit laser-fokuserad på att leverera Nielsens Total Audience Measurment till marknaden och vi fortsätter att vara i nära samarbete med Facebook och andra aktörer, medan de utvärderar data från Digital Content Ratings och de insikter tjänsten levererar”.

Att Facebook nu ökar sitt samarbete med Nielsen, som ändå får sägas vara en av de största på marknaden, visar tydligt hur starkt man tror på Instants Articles. En stor del av Facebooks användare använder sajtens nyhetsflöde som en källa för information, men Facebook vill inte att vi ska lämna deras app i “onödan”.

Läs mer: Instant Articles fungerar säger Facebook