Facebook låter annonsörerna få en glimt av hur annonser marknadsförs på dess annonsplattform med ett nytt verktyg. Målet är bättra på konkurrensmöjligheterna för de som vill öka chanserna att vinna de “annonsauktioner” som bestämmer vilken annons som ska visas för konsumenten.
Igår lanserade alltså Facebook Delivery Insights, ett verktyg för de som annonserar på sociala mediesajten. Nu är det möjligt att se hur Facebook parar ihop annons med målpublik, något som enligt företaget själva ska minska mängden “gissningsarbete” som kan drabba annonskampanjerna.
Läs mer: Facebook underlättar mätningar av annonskampanjens framgång
Man kommer också att starta ett “utbildningsprogram” som ska “hjälpa marknadsförare att bättre förstå hur våra annonsauktioner fungerar och hur de kan förbättra sina resultat”, enligt annonsingenjören John Hegeman.
Annonsauktioner? Ja, med över tre miljoner annonsörer på Facebook och en miljard användare så behöver man en metod för att matcha rätt annons med rätt publik. Facebook använder sig därför av en typ av automatiserade auktioner, som enligt dem själva bestämmer vem som får se en viss annons.
Först bestämmer annonsören sin tänkta målgrupp, kampanjens mål och prisoffert för varje klick eller “conversion”. Den automatiserade auktionen som sedan följer baseras på tre faktorer;
- annonsörens prisanbud
- sannolikheten för att personen som ser annonsen tillhör annonsörens tänkta målgrupp
- annonsens kvalitet och relevans för varje individ
Varje gång en annons kan visas för en användare tas alla dessa faktorer med i beslutet – den med den största summan av dem vinner auktionen och visas för den potentiella konsumenten. Ett lågt bud kan vinna om den annonsen ändå är mest relevant för Facebookanvändaren – men ett högre anbud med liknande relevans ökar förstås chansen för att just din annons ska visas.
Delivery Insights, som hittas under Verktygsfliken för Facebookkampanjen, ska alltså låta annonsören hålla koll på annonskampanjen och erbjuda möjligheter för att bättra på dess förlopp.